Lijstjes zijn in zo'n paniek-aanval erg handig, en daarom bij deze een totaal nutteloos overzicht van al mijn vakken en bijbehorende angsten:
Moderne Engelse literatuur: de 19e eeuw
Op zich een interessant vak, alleen het probleem is de Verschrikkelijke Docente. Ze weet elk college tot een brei van onsamenhangende citaten, termen en definities te maken en elke week vertrek ik weer met een gevoel van "Hoe-ga-ik-in-godsnaam-tentamenvragen-over-dit-vak-beantwoorden". Het enige leuke is dat we leuke boeken lezen: Pride & Prejudice, Jane Eyre, Frankenstein, Oliver Twist, Huckleberry Finn. Ook de nodige poëzie komt aan bod, dus allemaal hardstikke boeiend om te lezen. Maar dan toch jammer dat ondanks het lezen en op-zich-wel-begrijpen van al deze literatuur ik eigenlijk nog geen idee heb wat voor antwoorden ik op essayvragen moet gaan geven. Terwijl het vorig jaar zo'n overzichtelijk vak was. Wat een andere docent al niet teweeg kan brengen!
Taalvaardigheid Engels III
Een oervervelend, oersaai, oerstom, waanzinnig slaapverwekkend en vrij zinloos-lijkend vak. Misschien dat ik over een jaar roep hoe ontzettend veel ik er achteraf aan heb gehad, maar op dit moment lijkt me het waarchijnlijker dat Rome en Keulen van plaats verwisselen dan dat dàt gaat gebeuren. Elke week een tekst vertalen over een zogenaamd 'actueel' onderwerp. Tenminste; dat stond in de syllabus. In de praktijk blijkt deze docent alleen teksten over het oude Rome te kunnen kiezen omdat we dan -joy- rekening moeten houden met Engelse namen die anders worden dan de Nederlandse benamingen voor Romeinen. Ook elke week een lijst woordjes om in het hoofd te stampen op een soort van woordenboek manier. (Lees: 'leer alle 30 betekenissen van 'directory' uit je hoofd). Grmbl. Groot-frustratie vak. Daarbij komt nog dat het elke vrijdagochtend om 9.00 ingeroosterd is wat betekent dat ik elke vrijdagochtend om 6.00 uur op moet staan. Er is een aanwezigheidsplicht (!) van 80% waardoor ik nu, na 1x ziek te zijn geweest en 1x heel-erg-geen-zin-hebben, geen enkele keer meer mag missen.
Kortom: Ik Haat Dit Vak .
De Engelse taal onder de loep genomen
Een leuk vak. Kijken naar de ontwikkeling van de Engelse taal, van Oud Engels naar Midden Engels naar Vroegmodern Engels naar Modern Engels.
Oude teksten vertalen, (Chaucer, etc), en luisteren naar een enthousiaste docent die echt hart voor zijn vak heeft (en een wandelende encyclopedie is op het gebied van alles wat er mee te maken heeft). Maar jammer dat het zo'n ontzettend Moeilijk vak is. De te vertalen teksten zijn nog niet eens het ergste, dat is gewoon een kwestie van woordenboek gebruiken. Maar de sound-changes van Oud naar Midden naar Modern Engels, alle dialect-eigenschappen, en de grammatica en Oud/Midden Engels moet ik dus in januari wel fijn uit mijn hoofd kennen.
En dat vind ik geloof ik niet echt heel erg een succes.
Modern Japan I: Geschiedenis en Politiek
Elke student aan de RuG moet tenminste 1 AVV (Algemeen Vormend Vak) gevolgd hebben in zijn studie. En dit is mijn AVV vak. Interessant omdat Japan voor mij helemaal nieuw is. Ik weet niks van dit land, en aangezien ik mij voor nieuwe dingen beter in kan zetten dan voor oude-bekende-saaie-vakken is mijn motivatie voor dit vak best groot.
Het enige nadeel is dat ik 5 weken moest wachten op het boek wat er bij hoort en zodoende heb ik een enorme leesachterstand opgebouwd die ik nu allemaal nog moet inhalen. Ik ben bezig met een inhaalslag, maar de colleges waren toch boeiender dan het boek (wat in nogal formeel en moeilijk Engels is geschreven).
Modern Japan II: Identiteit en Cultuur
Het vervolg op Japan I. Voor mij was het aanvankelijk een vak om de 30 punten voor het 1e semester mee vol te maken in de vrije ruimte, maar het blijkt nu een leuk en razend interessant vak te zijn. Docenten van verschillende universiteiten komen naar Groningen om college te geven over zaken als religie; film; zelfbeeld; literatuur en taal.
Een schot in de roos! Ik heb het idee dat kennis van Japan ooit nog wel handig van pas kan komen.
Alle vakken bij elkaar genomen is het een hoop werk om alles bij te houden en om uiteindelijk de tentamens te gaan halen. Maar ik heb goede hoop. En natuurlijk is het altijd motiverend om te horen dat sommige medestudenten nog geen één boek uit hebben :'). Gna.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten